Dzień Aktywnej Pracy – zalogowanie się do aplikacji w stanie WOLNY (na zielono) łącznie w ciągu dnia na dłużej niż 30 minut powoduje aktywność w danym dniu i zaliczenie go do obliczania scoringu.
Użyte sformułowania:
PUNKTACJA PODSTAWOWA – punkty naliczane każdego dnia za
- Efektywność
- Jakość pracy,
- Standard pojazdu, oraz cechy i usługi wykonywane przez kierowcę
- punkty odjęte za odrzucone zlecenia: terminowe oraz z nasłuchu
PUNKTACJA DODATKOWA – punkty dodawane i odejmowane codziennie za:
- zdobyte w poprzednim tygodniu odznaki “kapsle”
- uznane pochwały i potwierdzone reklamacje
PUNKTACJA DZIENNA – suma punktacji PODSTAWOWEJ i DODATKOWEJ
SCORING – (widoczny na górnym pasku aplikacji Kierowcy) średnia arytmetyczna z PUNKTACJI DZIENNEJ z najlepszych 20 dni z ostatnich 22 dni aktywności kierowcy (po odjęciu 2 najsłabszych WYNIKÓW DZIENNYCH)
PUNKTACJA CHWILOWA – jest to punktacja dodawana do scoringu Kierowcy w celu zapewnienia pierwszeństwa do zleceń w rejonie, do czasu realizacji lub anulacji przyjętego przez Kierowcę najbliższego zlecenia w celu zrekompensowania mu zaistniałych sytuacji:
- Czas oczekiwania Kierowcy bez zlecenia (+20 pkt za każde 5 minut) – kasowane po odrzuceniu zlecenia na zielono lub zmianę miejsca postoju
- Anulowanie zlecenia przez Pasażera gdy Kierowca rozpoczął dojazd – “MINA” – – przejście na pierwsze miejsce – kasowane po odrzuceniu zlecenia na zielono
- Zrealizowanie ważnego obowiązkowego zlecenia – NASŁUCH – rekompensatę po zakończonej realizacji zlecenia z nasłuchu
PRZYKŁAD: Jak jest obliczana PUNKTACJA PODSTAWOWA
Najpierw wyjaśnimy w jaki sposób nalicza się PUNKTACJA PODSTAWOWA
Każdego aktywnego dnia w aplikacji (30 minut bycia na dostępnym), nalicza mu się PUNKTACJA PODSTAWOWA. Niezależnie czy będą to 3 zlecenia czy 13 zleceń to i tak PUNKTACJI PODSTAWOWEJ to nie zmienia ponieważ jej wysokość zależy od tego czy:
- kierowca odrzuca obowiązkowe zlecenia (zielone lub niebieskie)
- kierowca anuluje przyjęte zlecenia
- wysokość średniej oceny kierowcy wynosi 5.0
oraz od innych składników:
- jakim pojazdem jeździ kierowca, czy jest oklejony i czy realizuje też kursy w innej korporacji
- jakie usługi realizuje kierowca, czyli np. Bilety, zakupy, przesyłki i inne , które widać w ustawieniach aplikacji Kierowcy (ekran z suwakami)
PUNKTACJA PODSTAWOWA nalicza się automatycznie każdego dnia pracy bez wymaganych działań ze strony Kierowcy. Jeśli nie odrzucimy lub anulujemy zleceń i nie dostaniemy od klienta niższej oceny niż 5 to w tej punktacji naliczy nam się od 860 do 1040 punktów (pojazdy nie-premium).
Za każde odrzucenie zlecenia obowiązkowego na “niebiesko” lub anulowanie zlecenia terminowego na które Kierowca się zapisał, Kierowca traci 200 pkt z PUNKTACJI PODSTAWOWEJ
Kategoria auta |
punkty | |
1 | Efektywność – % przyjmowanych zleceń | 300 |
2 | Jakość usługi – średnia ocena = 5,0 | 300 |
3 | Oklejenie Auta | 200 |
4 | Auto standard | 60 |
5 | Auto Comfort+ (klasy premium ale z żółtym kogutem) | 100 |
6 | Auto Premium | 120 |
7 | Auto segmentu F | +40 |
Usługi i filtry dodatkowe |
||
1 | Auto Elektryczne/Hybryda | |
2 | Bus – suwak | |
3 | Przesyłka – suwak | |
4 | Zakupy – suwak | |
5 | Przegroda – suwak | |
6 | Zakupy sieciowe – suwak | |
7 | Brak konkurencji – suwak | |
8 | Bilet iTaxi – suwak | |
9 | Akcje marketingowe – suwak | |
10 | Przegroda ochronna | |
11 | Projekt Specjalny np. Pomoc Ukraina |
OBNIŻENIE PUNKTACJI PODSTAWOWEJ
Odrzucenie zlecenie z nasłuchu “niebieskie” oznaczone gwiadką: -200pkt
Anulowanie zlecenia terminowego na które zapisał się Kierowca oznaczone zegarem: -200pkt
PRZYKŁAD: Jak jest obliczana PUNKTACJA DODATKOWA
A teraz wyjaśnimy jak nalicza się PUNKTACJA DODATKOWA.
PUNKTACJA DODATKOWA
Przez cały tydzień można zdobywać punkty do 3 odznak dodatkowych:
– Tytan – za aktywne 30 godzin pracy w szczycie w tygodniu
– Terminator – za zrealizowanie 10 terminówek
– Super Priorytet – za uzbieranie wymaganej liczby punktów (obecnie 100) punktów za realizowane zlecenia – Super Priorytet. (zlecenie zwykłe i bilet to 1 punkt, biznesowe i bilet w nocy-2, terminówka-3, VIP-4 a jeśłi dany kurs został wydany z nasłuchu-”niebieski” oznaczony gwiazdką dodawane są za takie zlecenie dodatkowe 3 punkty oprócz wcześniej wymienionych)
Za zdobycie odznak “kapsli” można zdobyć:
- 150 pkt za Tytana
- 150 pkt za Super Priorytet (SP)
- 150 pkt za Terminatora
Jednak w przypadku zdobycia wszystkich odznak do punktacji doliczane jest maksymalnie 300 pkt.
Przykład: Gdybyśmy zaliczyli wszystkie kapsle w ciągu tygodnia to teoretycznie suma wyjdzie 400 ale maksymalnie system uwzględni tylko 300. Oznacza to że wystarczy mieć Tytana i SP żeby uzyskać maksymalną liczbę 300 PUNKTÓW DODATKOWYCH
Punktacja dodatkowa – kapsle
1 | Tytan – 30 h pracy w szczycie (pon-sob) | 150 |
2 | Terminator – 10 terminówek (pon-niedz) | 100 |
3 | Super Priorytet – 100 pkt za zlecenia (pon-niedz) | 150 |
Maksymalna doliczana dodatkowa liczba punktów za kapsle | 300 |
PUNKTY DODATKOWE uzyskane w bieżącym tygodniu będą dodawane do PUNKTACJI PODSTAWOWEJ w następnym tygodniu do każdego aktywnego dnia pracy.
Przykłady zsumowanej punktacji dziennej (PODSTAWOWEJ + DODATKOWEJ) | MAX. |
Pojazd spalinowy | 1290 |
Pojazd hybrydowy lub elektryczny | 1320 |
Bus o podwyższonym standardzie (jak w premium) | 1340 |
Przykłady liczenia WYNIKU PUNKTOWEGO DZIENNEGO
To nadal nie jest scoring! – obliczymy go na końcu:
Załóżmy, że jest 1 tydzień, poniedziałek:
Kierowca hybrydowej Toyoty Auris (60 pkt za auto standard i 30 za hybrydę) zrealizował 100% wszystkich obowiązkowych zleceń (300) i jego średnia ocena wg klientów to 5.0 (300). Oczywiście jest oklejony (200), ma przegrodę (20) i realizuje Bilety (30) oraz przesyłki (10).
System policzył mu 950 pkt (60+30+300+300+200+20+30+10) PUNKTACJI PODSTAWOWEJ.
W zeszłym tygodniu kierowca pracował 32 godziny w szczycie (zaliczył Tytana za 150) oraz zrealizował 11 terminówek (100 pkt za Terminatora). System zaliczył mu za te dwa kapsle 250 pkt PUNKTACJI DODATKOWEJ którą będzie mu dodawał do każdego dnia pracy w tym tygodniu.
Dzięki temu w poniedziałek WYNIK DZIENNY wyniesie 950+250=1200 pkt
We wtorek ten sam kierowca dostał 10 zleceń na zielono ale jedno z nich odrzucił bo zapomniał ze jedzie na oparach więc żeby nie ryzykować odrzucił zlecenie i pojechał zatankować. Dlatego jego efektywność pracy wyniosła 90% (9 zrealizowanych /10 zleceń). Z tego powodu system zaliczy mu 90% z 300 punktów za Efektywność pracy czyli 270 pkt (o 30 mniej).
Przez to, po dodaniu PUNKTACJI DODATKOWEJ należnej za kapsle z zeszłego tygodnia
jego WYNIK DZIENNY wyniesie 920+250=1170 pkt
W kolejnych dniach nie było wpadek więc WYNIK DZIENNY wyniósł:
Środa 1200
Czwartek 1200
Piątek 1200
Sobota 1200
Niedziela – nie pracował – ten dzień nie będzie brany pod uwagę w scoringu.
W tym tygodniu oprócz Tytana udało mu się uzyskać ponad 100 pkt ze zleceń dzięki czemu zdobył kapsel Super Priorytet. Zrobił 9 terminówek więc nie dostał 100 pkt za ten kapsel ale to nie miało znaczenia bo za Tytana i SP łącznie zaliczył 300 pkt PUNKTACJI DODATKOWEJ na przyszły tydzień.
2 tydzień
Kierowca od poniedziałku nie popełniał błędów i system zaliczał mu w każdym dniu pracy 950 PUNKTACJI PODSTAWOWEJ i dodawał 300 z PUNKTACJI DODATKOWEJ.
Każdego dnia od poniedziałku do piątku przez 5 dni jego WYNIK DZIENNY wyniósł 1250.
3 tydzień był identyczny, kierowca pracował przez 6 dni i dostawał w każdym 1250 pkt
4 tydzień
Klient, który nie lubi poniedziałków dał mu ocenę 3. Średnia ocena kierowcy z 20 ostatnich ocen widocznych w aplikacji spadła przez to do 4,9. Ta niższa ocena utrzymywała się do środy w następnym tygodniu kiedy to kierowca uzyskał dwudziestą, kolejną ocenę 5. Wtedy średnia ocena widoczna w aplikacji powróciła do 5. Czyli od poniedziałku do wtorku w następnym tygodniu Jakość usługi była niższa więc kierowca dostał mniej punktów z tego tytułu. Żeby policzyć spadek trzeba podzielić niższą średnią ocenę przez 5, czyli 4,9/5 = 98%
98%x300 pkt daje 294 punkty zamiast 300 czyli spadek wyniósł 6 punktów w każdym dniu kiedy średnia ocena pozostawała na niższym poziomie.
W związku z niższą oceną w 4 tygodniu WYNIK DZIENNY wyniósł 1244 od poniedziałku do czwartku bo kierowca pracował tylko 4 dni. Od piątku do niedzieli miał wolne.
Kierowca pracował krócej więc nie zaliczył kapsla Tytan ale zaliczył Terminatora i SP czyli 250 pkt
5 tydzień
Kierowca w poniedziałek i wtorek jeszcze miał niższą ocenę z zeszłego tygodnia więc w PUNKTACJI PODSTAWOWEJ uzyskał 944 pkt a z kapsli z poprzedniego tygodnia 250 pkt PUNKTACJI DODATKOWEJ. Czyli WYNIK DZIENNY w poniedziałek i wtorek wyniósł 1194 a w środę, czwartek i piątek po 1200 pkt
PRZYKŁAD
Jak wyliczany jest scoring?
Teraz mamy dane aby pokazać jak oblicza się Scoring, który jest średnią arytmetyczną obliczoną z 22 WYNIKÓW DZIENNNYCH poprzedzających dzień wyświetlania Scoringu ale po odjęciu 2 najsłabszych dni. W poniższym przykładzie we wtorek w 23 dniu pracy w aplikacji wyświetla się Scoring obliczony na podstawie 22 wcześniejszych dni (od 1 do 22) Najsłabszych wyników z 2 i 22 dnia nie uwzględniamy i z pozostałych wyliczamy średnią.
Analogicznie, Scoring ze środy 24 dnia został wyliczony z wyników od 2 do 23 dnia pracy.
PUNKTACJA | |||||
PODST. | DODATK. | DZIENNA | SCORING | ||
950 | 250 | 1200 | |||
920 | 250 | 1170 | |||
950 | 250 | 1200 | |||
950 | 250 | 1200 | |||
950 | 250 | 1200 | |||
950 | 250 | 1200 | |||
950 | 300 | 1250 | |||
950 | 300 | 1250 | |||
950 | 300 | 1250 | |||
950 | 300 | 1250 | |||
950 | 300 | 1250 | |||
950 | 300 | 1250 | |||
950 | 300 | 1250 | |||
950 | 300 | 1250 | |||
950 | 300 | 1250 | |||
950 | 300 | 1250 | |||
950 | 300 | 1250 | |||
944 | 300 | 1244 | |||
944 | 300 | 1244 | |||
944 | 300 | 1244 | |||
944 | 300 | 1244 | |||
944 | 250 | 1194 | |||
944 | 250 | 1194 | 1236,3 | ||
950 | 250 | 1200 | 1236,0 | ||
950 | 250 | 1200 | ?? | -1174
+1200 |
|
950 | 250 | 1200 |
Oczywiście Scoring można wyliczyć dla każdego dnia ale w tym przykładzie, dla uproszczenia zaprezentowane są tylko dwa dni. W celu uproszczenia tego opisu wskazano działanie punktacji bez wypadków ujemnych.